Nakladatelství vs. samonáklad. Jakou cestou se vydat?

„To, že něco dělá většina, neznamená, že to tak musíš dělat i ty.“

Je vydání knihy přes klasické nakladatelství opravdu ta jediná správná cesta? Sázka na jistotu, kdy podoba knihy vyjde k všeobecné spokojenosti a z jejího autora se stane dnem vydání celebrita? Možná. A možná také ne. V každém případě autor nemá moc příležitostí konečný výsledek napřímo ovlivnit. Může pouze doufat, že se kniha co nejvíc přiblíží jeho představám. A proč by vlastně neměla?

Na sociálních sítích se občas objeví stížnosti autorů na nevhodně vybranou obálku, anotaci, minimální podporu při prodeji knihy atd. Jsou oprávněné? V mnohých případech bohužel ano. Na druhou stranu, pokud se všechny elementy sejdou v tom správném poměru, je to jako výhra v loterii. Pro autora i nakladatelství. V opačném případě je to tak trochu knižní ruleta…


Tento článek nevznikl za účelem polemiky nebo snad snahy přesvědčit vás, která z cest je lepší, správnější. Naopak, jsem zastáncem svobodného výběru. Každý jsme jiný. Máme jiné představy, vize a schopnosti. Každá z nabízených cest má svá pro a proti. Podle vlastních pozorování a zkušeností jsem sepsala alespoň základní rozdíly, které vám mohou pomoci v rozhodování, komu svěřit dopsaný rukopis.

Výhody vydání přes klasická nakladatelství:

  • Nemusíte se téměř o nic starat.
  • Žádná nebo minimální finanční investice.
  • Odborný tým nakladatelství.
  • Předpřipravená síť marketingové podpory.
  • Výsledná kniha působí profesionálně.

Nevýhody klasických nakladatelství:

  • Dlouhá čekací doba na odpověď. Kniha může vyjít i za několik let od dopsání.
  • Vydání knihy závisí na edičním plánu nakladatelství.
  • O vaší knize rozhodují jiní. Mnohé aspekty finální podoby knihy nemůžete ovlivnit.
  • Malé odměny pro autory (cca. 8 % z ceny prodeje knihy).
  • Jako neznámému autorovi se vaší knize nemusí dostat dostatečné marketingové podpory.

Samonáklad není od slova sám.

Pokud netoužíte spatřit vaši knihu v regálech knihkupectví a máte například vlastní distribuční kanál, můžete si opravdu vše zařídit sami. Stačí vám k tomu dát dohromady ten správný tým, kontaktovat tiskárnu atd. O tom, jak vydat knihu samonákladem ostatně najdete mnoho materiálů, knih a videí. Veškeré náklady a rozhodnutí budou na vás, stejně tak i výdělky z prodeje.

Na druhou stranu ani samonáklad neznamená, že si všechno musíte zařizovat sami. Naopak. Můžete se spojit s nakladatelstvím, které nabízí pro autory kompletní servis (korekturu, grafiku, tisk i distribuci). Stejně jako v klasickém nakladatelství jim odevzdáte rukopis s tím rozdílem, že je tentokrát na vás i finanční investice. Jsou to buď vaše vlastní prostředky, prostředky získané z předprodeje (crowdfunding), nebo sponzoringem. Vzhledem k tomu, že jste v tomto případě ta „platící“ strana, vy rozhodujete o fyzické podobě knihy, výši nákladu a z prodejů můžete získat 20 -100% z ceny knihy.

Výhody samonákladu:

  • Časová flexibilita. Kniha může být vydána během 4-6 měsíců.
  • Násobně vyšší výdělky (20–100% z prodeje knihy).
  • Žádná omezení vyplývající ze smluvních podmínek týkající se prodeje a propagace.
  • Autor rozhoduje o fyzické podobě knihy (obálka, grafika, vazba atd.).

Nevýhody samonákladu:

  • Vysoká počáteční investice (časová i finanční).
  • Veškerá rozhodnutí jsou na vás. Ne všichni autoři jsou zároveň experti na grafiku, prodej a knižní marketing.
  • Autorovi limitované znalosti oboru a finanční možnosti se můžou v konečném důsledku odrazit na finální podobě knihy a následných prodejích.
  • Spolehlivost a profesionalita spolupracovníků může být jedna velká neznámá.
  • Knižní distributoři nespolupracují přímo s autory. Pokud chcete okukovat vaši knihu i v knihkupectví, musíte se spojit s nakladatelstvím, které se stane mezičlánkem mezi vámi a distributory. Provize nakladatelství je v tomto případě cca. 10% z ceny knihy.

Nakladatelství, která pomáhají autorům vydat jejich knihy, je v ČR nepřeberné množství. Pro mě jako nezkušenou autorku bylo těžké se v nich orientovat. Naštěstí mi bylo doporučeno nakladatelství Klika a nakonec jsem jim svěřila třetí a čtvrtý díl románu Moře nálezů a ztrát. Spolupráce s nakladatelstvím byla opravdu příjemná, věcná a hlavně spolehlivá. Ostatně na jejich stránkách najdete i mnohé návody a rady, jak na výrobu, vydání a propagaci knih, což jako autorka, která se stále učí nové věci, velmi oceňuji.

Dvakrát měř, jednou řež. Aneb dobrá rada nad zlato.

Největší úskalí při vydávání knih? Spolehlivost spolupracovníků! Nikdy nikomu neplaťte za nasmlouvanou práci předem a vždy se ubezpečte, že vynaložené prostředky půjdou opravdu na výrobu vaší knihy!

Sbírejte reference. Zeptejte se autorů na jejich zkušenosti s daným nakladatelstvím ještě před podepsáním smlouvy. Ušetříte si tak nejen peněženku, ale hlavně nervy. Ať se rozhodnete výrobu knihy svěřit komukoli, vždy si ověřte, že dotyčný má opravdu jen ty nejlepší úmysly. Zvlášť pokud je finanční část na vaší straně, předem se ubezpečte, že s vašimi prostředky bude naloženo přesně podle stanovených podmínek. Bohužel ne všechna nakladatelství jsou v tomto průhledná. A jak jsem se doslechla, mnozí autoři by o tom mohli psát samostatné romány. Bohužel i toto je realita knižního trhu nejen u nás…

 

Třetí možnost? Nakladatelská platforma.

Řadím se k autorům, kteří se chtějí aktivně podílet na vzniku knihy. Proč? Baví mě to. Nad jedním rukopisem strávím několik měsíců a nedokážu si představit, že následně jedním klikem odešlu e-mail a pak jen budu čekat a čekat a…

Nová kniha Cool Girl! je svým tématem a konceptem zase v mnohém jiná než předchozí série Moře nálezů a ztrát. I to bylo důvodem, proč jsem se rozhodla tentokrát vyzkoušet nakladatelskou platformu Pointa. Ta rozjela svoji činnost na podzim 2018 a má již za sebou vydání prvních knih různých žánrů. Věřím, že tenhle mezičlánek může být dobrou alternativou pro autory, kteří nechtějí čekat, až se jim ozve nakladatelství, chtějí mít určitou kontrolu nad výsledným produktem a zároveň nechtějí svoji knihu vydávat ryze samonákladem.

K financování knihy se tentokrát používá Crowdfunding. Budoucí knihy jsou nabízeny v předprodeji ještě před výrobou a čtenáři si mohou vybrat hned z několika možných odměn, od slev na samotné knihy, speciální dárky související s tématem, nebo podporu ve formě sponzoringu. Mojí první zkušenost s crowdfundingem určitě sepíši v nějakém příštím článku, stejně tak jako celou cestu k nové knize.

Pokud vás zajímá, jak vzniká kniha, co se děje po dokončení rukopisu a kdo všechno se podílí na konečné podobě knihy, sledujte stránku Cool Girl!, kde pravidelně aktualizuji veškeré dění kolem rukopisu. V jaké fázi se právě nacházíme můžete sledovat i na stránce knihy na Pointě. A pokud vás zajímá téma vydávání knih ještě do větší hloubky, ujistěte se, že jste v mojí e-mailové databázi. V pravidelných e-mailech vás budu dopodrobna provázet, celým procesem a navíc budete mít jako první informace o tom, co je nového, co chystám, o slevách a dalších zajímavostech.


 

V příštím článku: Kdo všechno se podílí na vzniku nové knihy.

Komentáře