Jak efektivně pracovat (a studovat) z domova.

Také jste si v minulosti nejednou povzdychli, že byste raději dali přednost práci z domova? Důsledkem plošné karantény teď máme možnost si to všichni vyzkoušet! Ostatně být pánem svého času byl i můj velký sen. Jak to však bývá, nic není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Sama jsem se o tom přesvědčila a musela si najít určitý balanc v denním režimu, který by mi vyhovoval a můj den byl zároveň co nejproduktivnější.

I když sama tvrdím, že při práci z domova je nejlepší pracovat hlavně odkudkoli odjinud než právě z domova, kvůli událostem posledních dnů a týdnů jsme zůstali doslova bez možnosti výběru. Doma = doma. Pokud máte balkon, nebo dokonce zahradu, tak vám ji v těchto dnech neskutečně závidím. O něčem podobném se mi v jednopokojovém bytě uprostřed velkoměsta může jenom zdát. Uzavření v takovém prostoru je pak obzvlášť klaustrofobní. Když připočítám syčící centrální topení (newyorská specialita), které je ke konci března ještě potřeba, je to s prominutím na palici. Jak já závidím baráku před námi tu jejich ohromnou střešní terasu!

Nic naplat. Pustila jsem se alespoň do všech restů, které se mi od začátku roku hezky kupily. Konečně mám čas i na online kurzy, na které jsem se už delší dobu chystala a co si budeme povídat, až povinná karanténa skončí a vrátíme se (doufejme) do stejné zaběhnuté rutiny, zase si po čase budeme stěžovat na nedostatek času… Tak proč toho teď maximálně nevyužít? Možná se ale už po pár dnech práce z domova potýkáte s otázkou, jak si  všechen ten volný čas zorganizovat tak, abyste ho co nejlépe využili.  Sepsala jsem proto 6 kroků, které mi pomáhají k lepší organizaci dne a hlavně (a to především) v boji proti prokrastinaci.  Mimochodem, podobně jsem postupovala i při studiu k maturitě, nebo během  zkouškového období na vysoké škole.

Můj denní režim při práci z domova.

KROK 1: Ráno si jako úplně první věc (myšleno po kávě a ranním strečinku) napíšu seznam aktivit a úkolů pro ten konkrétní den, které pak po zdárném dokončení pečlivě odškrtávám.

KROK 2: V rámci plánování dne si stanovím, kdy si udělám pauzu, úplně stejně jako kdybych pracovala někde v kanceláři a musela tento vymezený čas přesně dodržovat, např. oběd 12:00-13:00, odpolední kafe 15:30-16:00.

Jasně, nestojí nade mnou žádná krutopřísná šéfová, ale o to právě jde. Nejtěžší na práci a studiu doma je, sama sebe ohlídat, abych každý den udělala potřebné množství práce, i když se mi do toho vůbec, ale vůbec nechce.

Tip pro pisálky: Pokud jako já píšete a nechcete v tom být sami, velmi užitečné tipy na společné psaní v těchto dnech najdete například na blogu Pointy. Akademii psaní otevřela na konci února také spisovatelka Veronika Matysová, na jejíž stránkách najdete spoustu informací nejen pro aspirující autory.

KROK 3: Přesně si stanovím, co je v rámci dne můj pracovní/studijní čas.

Doma nemusíte pracovat přesně od 8:00 do 17:00. Nemusíte pracovat ani osm hodin v kuse a už vůbec ani těch osm hodin. Osvědčilo se mi však, předem si stanovit, ve které hodiny se budu striktně věnovat práci a ničemu jinému. Někdy stačí i dvě hodiny soustředění a zvládnete víc práce než za celý den v kanceláři!

Tip pro samostudium: Zjednodušte si život a i v domácím prostředí kopírujte svůj zaběhnutý školní rozvrh. Naplánujte si vypracování úkolů z předmětů, které máte ten který den v týdnu. Na neoblíbené předměty stejně nebudete mít nikdy náladu a odkládat samostudium také nelze donekonečna. Takhle alespoň uděláte každý den potřebné minimum.

Pokud chcete být důslední, stanovte si i čas pro ostatní aktivity, jako čtení, televize, pokec atd. V opačném případě hrozí, že se z té prokrastinace jen tak nevyhrabete!

KROK 4: Rozplánuji si úkoly a aktivity po 30 minutách, nebo 1-2 hodinách podle toho, kolik času budu potřebovat na jejich dokončení.

Den obvykle začínám odpovídáním na e-maily a hned poté se vrhnu na nejdůležitější úkol dne. Jednotlivé body si tak rozvrhnu podle jejich složitosti a důležitosti s tím, že po ránu se věnuji aktivitám, u kterých se potřebuji nejvíc soustředit.

KROK 5: V každou celou hodinu se protáhnu, projdu, zacvičím si (nejlepší jsou dřepy). I pěti minutová přestávka často neskonale pomůže.

KROK 6: Během dne pravidelně  měním pracovní místa v pokoji/bytě.

Po cca. 2 hodinách se stěhuji i s počítačem k jinému stolu. Mám vypozorováno, že po dvou hodinách sezení na stejném místě se moje pozornost strmým tempem vytrácí. Změna pozice i v rámci malého prostoru může znamenat obrovskou změnu v produktivitě práce. V celém bytě mám tak vytipované čtyři spoty, kam mohu pohodlně zasednout i s počítačem. Když jsem se například učila na maturitu, každou celou hodinu jsem se přesouvala mezi psacím stolem, kobercem a postelí.

Co mi ještě pomáhá k dobré produktivitě při práci z domova?

  • Žádná elektronická zařízení přímo na pracovním stole (ani v zorném úhlu pohledu).
  • Dostatek světla.
  • Tekutiny (myšleno čaj, nebo kafe) neustále po ruce.
  • Nikdy nezapínám televizi dokud nemám vše hotové.

A ještě to nejdůležitější: bez sebediscipliny to fakt nejde!

 

Jak vy si organizujete práci z domova? Klidně mi napište vaše zkušenosti dolů do komentářů!

 

PS: Tento článek vznikl spontánně v důsledku situace, ve které jsme se ocitli všichni bez rozdílu, jedno v jaké části světa se zrovna nacházíme. Zatímco v Čechách začínala karanténa a povinné nošení roušek, New York teprve postupně rušil divadla a větší akce. V době psaní článku jsou už i tady uzavřeny kavárny, restaurace a ostatní veřejné prostory a město se připravuje na přísnější uzavírky. Central park je však stále plný vesele se sdružujících lidí… No nic.

Držte se, opatrujte se a společně to zvládneme!

 

Komentáře